Формат проведення: онлайн (GoogleMeet);
інформаційний дайджест
Час проведення: 10 квітня 2023 року
гр. 3-012, 3015
Мета проведення:
Інформаційні матеріали можуть бути використані при проведенні класних годин викладачами ВСП «КРФК НАУ».
Вашій увазі презентація Історія авіації Криворіжжя
Здобувачі освіти групи 3012, 3015 ознайомилися із основними віхами розвитку авіації на Криворіжжі:
Початком повітряного сполучення можна вважати польоти, що довели принципову можливість використання аеропланів в якості транспортного засобу.
Для організації цивільного авіасполучення 26 березня 1923 р. на засіданні фундаторів було вирішено заснувати Українське акціонерне товариство "Укрповітрошлях".
Нагальною проблемою залишалося відкриття повітряного сполучення між найбільшими містами України. У квітні - травні 1924 р. відбулися випробувальні польоти, а з 25 травня почалися регулярні рейси. У 1924 р. в Україні діяли дві лінії: Харків — Полтава — Київ та Харків-Зінов'євськ — Одеса.
У травні 1925 року через Кривий Ріг встановлено повітряну лінію Москва – Харків – Катеринослав - Кривий Ріг – Миколаїв - Одеса. Аеродром розташовувався в районі шахти ім. Валявко біля села Катеринівка та мав статус проміжного аеродрому.
В 1931 році в експлуатацію був зданий новий аеродром «Змичка», з грутовою полосою, який в основному обслуговував літаки, що здійснювали перельоти з Москви до Одеси.
Розвиток авіації не можливий без авіаційних кадрів, тому постає питання про популяризацію в масах авіаційних ідей, первинної підготовки молодших авіафахівців, а також відбір здібних молодих людей для навчання у вузах та військових училищах. Дана задача була покладена на Всеукраїнське Товариство авіації та повітроплавання, згодом його назву було змінено на Товариство авіації та повітроплавання України та Криму (ТАПУК), що було створено у Харкові 12 березня 1923 р.
Зростання всієї структури авіації було б неможливим без підготовки кваліфікованих кадрів. Створення школи молодших авіаційних спеціалістів частково вирішувало цю проблему. Паралельно організовувалась система АВІАХІМ.
Криворізьке окружне товариство АВІАХІМ почало існувати з 1 червня 1925 року.
На 1 жовтня 1928 року у Кривому Розі діяло 36 осередків, які охоплювали 2400 чоловік. Головним завданням 1928 року проголошено повну воєнізацію шкіл. У серпні 1928 року при окружній раді Осоавіахіму відкрито віськово-наукову секцію.
Одним з перших місцевих льотчиків став Прокопенко Григорій Іванович Із архівних матеріалів дізнаємось про нього, що в 1930 році криворізький водій Прокопенко Г.І. зібрав із старих частин літак – моноплан. Вперше про нього було написано в журналі Всесвіт за 1928 рік.
З метою покращення роботи низових організацій з 1929 року стали організовувати конкурси на кращий осередок. Переможцям, як премії видавали гвинтівки, патрони, гранати. З метою збору грошей з 15 серпня 1929 року було організовано платні польоти над містом. Квиток для приватних осіб коштував 5 карбованців, а членам АВІАХІМУ – 2 карбованці.
В Енцеклопедії Криворіжжя міститься інформація, що у Кривому Розі фактичне заснування аероклубу пов’язують з придбанням і ремонтом у серпні 1934 року міським ТСОАВІАХІМом літака У-2. Більш відомий нам як ПО-2, за іменем авіаконструктора М.М. Полікарпова.
Аероклуб відносився до ІІІ категорії. Начальником аероклубу було призначено Дюміна, начальником льотної частини – Кітова, помічником по політчастині – Повстяного. Криворізький аероклуб, за роки свого існування, здійснював підготовку пілотів, пілотів-інструкторів, мотористів, планеристів, парашутистів, авіамоделістів.
В січні 1935 р. аероклуб провів перший набір курсантів - 3 групи по 12 чоловік, всього 36 чоловік (1 група на 1 літак У-2). Одним з перших інструкторів, що навчав льотній справі був Володимир Чернишов, механік Щербина. В.Чернишов (пілот), Ровінський (пілот), Щербина (авімеханнік), Губерман (авімеханнік) поповнили ряди аероклубу в 1935 році.
Випуску у 1935 не було. Перші 10 пілотів закінчили навчання 1 квітня 1936 року. Всі вони отримали призначення до військово-повітряних училищ. Частина курсантів набору 1935р. продовжили навчання в аероклубі на пілота-інструктора і в 1936 році отримали відповідне посвідчення. Через брак кадрів всіх їх зарахували пілотами-інструторами до аероклубу.
Так, Кучер В., Бондаренко І, Лепеха Н., Мотуз А., Литвин, Мірошніченко, Л. Кульбіда та О. Оводенко поповнили ряди інструкторів аероклубу в 1936 році.
22 червня аероклуб був переведений на військове становище. 8 серпня почалась евакуація аероклубу. При наближенні фронту евакуювали курсантів до м.Армавіра, де вони вже продовжували навчання на військових льотчиків в місцевому льотному училищі.
Після війни діяльність аероклубів була відновлена в 1946 році (постановою Ради Міністрів СРСР), але залишили лише десять аероклубів у містах Києві, Харкові, Одесі, Дніпропетровську, Запоріжжі, Сумах, Ворошиловграді, Маріуполі, Сталіно та Кіровограді.
У березні 1945 року, під командуванням нового начальника авіашколи підполковника Калгіна Віктора Семеновича, згідно з наказом командувача Південно-Уральського військового округу школа була перебазована в місто Кривий Ріг. Наказом начальника ГУ ЦПФ маршала авіації Астахова Ф.А. від 05.04.1945 р. Актюбінська авіашкола ЦПФ перейменована в Криворізьку авіашколу пілотів ЦПФ.
В 1947 році Криворізька авіашкола пілотів ЦПФ перейменована в Криворізьке льотне училище ЦПФ.
Наказом начальника Головного управління ЦПФ від 18 квітня 1951 року Криворізьке льотне училище ЦПФ із м. Кривого Рогу перебазувалось в місто Бугуруслан Оренбургської області.
В той же час Арзамаська школа авіаційних радистів ЦПФ перебазувалась до м. Кривого Рогу.
На підставі Постанови Ради Міністрів СРСР від 11.01.1951 року № 99-40с був підписаний наказ начальника Головного управління ЦПФ від 12.06.1951 року № 0202 про створення Криворізького авіаційного училища спецслужб цивільного повітряного флоту (КРАУСС ЦПФ) на базі Криворізького льотного училища ЦПФ та перебазованої Арзамаської школи авіаційних радистів ЦПФ.
Також Вашій увазі презентація Історія авіації Криворіжжя